Směrování ofsetové paraboly otočené o 90°

 

Chtěl bych se ještě jednou vrátit k tomuto tématu. Že mám ofsetovou parabolu umístěnou nestandardně otočenou o 90° jsem už psal na konci článku Parametry. Podrobně jsem rozebral i důvody k tomuto experimentu. Můj názor na takové umístění byl zpočátku skeptický. Myslel jsem si, že satelit nepůjde zaměřit vůbec, protože bude potřeba ještě otáčet parabolou ve třetím směru, tedy pohybovat delší osou paraboly nahoru a dolů. A pohyb kolem předo - zadní osy EGISu pozicionér neumožňuje. 

Ve skrytu duše jsem ovšem věřil, že to nebude potřeba. Přes počáteční trable s pokusem poprve zachytit alespoň nějaký signál ze satelitu, popsané v článku Zprovoznění - Den první, se to nakonec přece jen podařilo. A já se postupně přiklonil k opačnému názoru, že na směrování takto umístěné paraboly není nic zvláštního. Postupně jsem úspěšně zaměřil několik dalších satelitů a tak jsem tomuto tématu víc nevěnoval pozornost.

Docela nedávno jsem si všiml, že mám pořád na rámu zavěšený provázek se závažím z dob uvádění paraboly do provozu. Ze zvědavosti jsem změřil úhel, který provázek svírá s rámem paraboly. Je to přibližně 38°. V tu chvíli byla parabola nasměrovaná na pozici 28,2°E. Pro kontrolu jsem si na webových stránkách DishPointer zkontroloval, jakou elevaci mají satelity na této pozici pro mou zeměpisnou polohu. A ejhle, elevace by měla být 32°. 

OffsetThumb

Obr. 1 - Rozdíl v elevaci

Nejprve jsem si řekl, že rozdíl je dán chybou měření. Pak jsem ale začal přemýšlet o tom, že 6° je na nepřesnost měření přece jen poměrně hodně. Vyfotil jsem si tedy rám s provázkem a do fotografie jsem si zakreslil oba úhly.  Je možné, aby to byla chyba měření? No nevím. Pak mě napadlo podívat se, jakou elevaci mají satelity vzdálené od pozice 28,2°E přesně o ofset mé paraboly, tedy o 25,5°. Na pozici 28,2° + 25,5° = 53,7°E je přibližně satelit Express AM6 (53°E). A ten má pro mou zeměpisnou polohu elevaci 23,5°. Na druhé straně, na pozici 28,2° - 25,5° = 2,7°E se nachází přibližně satelit Rascom-QAF 1R (2,9°E). Ten má pro mou zeměpisnou polohu elevaci 31,6°. 

Ani jedna z uvedených hodnot se neblíží k mé elevaci 38°. Ale z těchto čísel je jasné, že závislost elevace na azimutu není a ani nemůže být lineární. Protože země už dávno není placatá a tedy ani výška satelitu nad zakřiveným obzorem nemůže být lineární funkcí azimutu. Tady asi důvod rozdílu 6° od správné elevace nenajdu. Ale nic jiného mě zatím nenapadá. Asi by to chtělo nastudovat nějakou teorii a celou věc přesně spočítat. Až budu mít chvilku, mrknu na to. Ale vaše odborné názory nebo třeba jen tipy, proč k takovému rozdílu v elevaci dochází, můžete psát do komentářů rovnou. Třeba na to někdo kápne a já se ty vzorečky ani nebudu muset šprtat. 

Komentáře  

# odchýlka.Onačila 2020-12-02 18:30
Zdravím,
podľa toho čo vidím a píšeš, usudzujem, že meraš uhol na úchyte paraboly. Uhol by si mal merať medzi provázkem a rovinou antény (z profilu) tam je ten správny uhol. Myslím, že odchýlku Ti robí úchyt antény. A predpokladám, že rameno s LNB máš presne v osi antény.
Odpovědět
# Odp.: odchýlka.Hugocz 2020-12-03 09:14
Asi nebudu souhlasit. Jak je definovaná rovina paraboly pro uživatele? Přece jejími úchyty. Ty musí mít výrobce přesné. Jestliže parabolu přišroubuji na přesně svislý držák, musí být parabola nasměrovaná přesně na elevaci 0°. (v mém případě) Pak mohu měřit elevaci mezi provázkem a držákem. Parabola je k držáku připevněna přes distanční podložky, které jsem vyráběl na soustruhu, takže jsou všechny stejné s přesností řádově desetin mm. Pokud by rovina paraboly nebyla definovaná jejími úchyty, pak by přece na standardních polarmountech neměly vyznačené úhly žádný smysl.
Odpovědět
# Odp.: odchýlka.Onačila 2020-12-03 18:44
Ako myslíš.
Ale moje skúsenosti aj s profesionálnymi anténami sú iné aj u nich bolo nutné doladenie. A to sú iné cenové pálky, ako u komerčných antén. Tak veľa šťastia 8)
Odpovědět